پایه ستون سنگی

_

پایه ستون سنگ حجاری شده ای می‌باشد که در زیر ستون‌های سنگی در نماهای سنگی کلاسیک یا رومی استفاده می‌شود. طبق روش ابزاردهی سنگی، بالای ستون و نیز پایین ستون ها ابزار دهی انجام شده و موجب افزایش زیبایی و قالب طرح می‌شود. ارتباط ستون‌های ابزار خورده بدون سطح پایین باعث ایجاد جای خالی شده و با قراردهی پایه ستون سنگی این جای خالی پر شده و طراحی تکمیل می‌شود. پایه ستون‌ها قسمتی مهم برای جذابیت بخشیدن به زیبایی و ظاهر ستون محسوب می‌شود و جنس سنگ استفاده شده در آن به دلیل تحمل وزن ستون و سر ستون بسیار اهمیت دارد. صنایع سنگ هفت رنگ برای ساخت انواع مختلف پاستون از سنگ‌های تراورتن، سرامیک و لایم استون بهره برداری کرده و با ارائه شیک ترین پاستون‌ها و تنوع بخشیدن به مدل‌های آن سعی در بر طرف کردن نیاز مشتریان خود طبق سلیقه آنها داشته است.

در اغلب مواقع نوع و شکل پا ستون‌ها را با نوع و شکل سرستون‌ها هماهنگ و همسان انتخاب می‌کنند و به دلیل اینکه باید با هم ست شوند، غالباََ همراه هم به فروش می‌رسند. پایه ستون سنگی ساده با توجه به استحکام و مقاومت بالا و همچنین قیمت پایین و طرح و ظاهر ساده معمولا در اماکن عمومی و دولتی استفاده می‌شوند. پایه ستون سنگی گرد نیز در نماهای کلاسیک و نیز رومی بیش‌تر به کار برده می‌شوند.

پایه ستون سنگی رومی

پایه ستون‌های رومی با هنر و خلاقیت طراح معمار از شکل‌‌های ساده تا پیچیده ساخته می‌شوند. طراح نمای رومی بعضی مواقع با حذف شکل هندسی پایه‌ها، ستون‌های بدون پایه ستون را طرح زده و از پایین تا بالا تنها بدنه اصلی ستون وجود خواهد داشت.

پایه ستون‌های مدور در امتداد تنه اصلی ستون قرار می‌گیرند ولی این قرارگیری همراه با تغییر در شکل هندسی پایه ستون می‌باشد مانند پایه ستون مدور کنگره ای.

پایه ستون‌های مربعی شکل نیز در طی ایده چهارگوشه، شامل طرح‌های مربعی، تلفیق مربعی و دایره ای، مربعی گلدان‌ شکل، مربعی شیب‌دار، مربعی پلکانی و… در نماهای رومی به کار می‌روند.

طرح پایه ستون سنگی

در زیر نمونه‌هایی از طرح پایه ستون‌ سنگی که توسط صنایع سنگ هفت رنگ ساخته شده است را می توانید مشاهده می‌کنید.