آشنایی با انواع سنگ پله

انواع سنگ پله

انواع سنگ پله


پله ها را می توان از متریال های بسیار زیادی تولید نمود. استفاده از محصولات متنوع در تولید پله، هر کدام مزایای خاص خود را دارند. سنگ، چوب، شیشه های نشکن و فلز می توانند برای ساخت فلزات کاربرد داشته باشند. استفاده و اجرای سنگ پله از اقدامات پایانی در ساختمان سازی است. به همین دلیل در هنگام ساخت و ساز پله ها را از متریالی مانند گچ و آجر می سازند. در انتخاب سنگ پله شما باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید. هرچه کیفیت سنگ مورد استفاده بالاتر باشد، قطعا پله ها طول عمر بالاتری خواهند داشت. برای استفاده از سنگ مناسب پله ها باید ابتدا نوع و مکان قرار گیری پله ها را در نظر داشته باشید.

باید گفت در میان تمامی متریال های مورد استفاده برای سنگ پله، می توان سنگ را به عنوان بهترین و مناسب ترین متریال در نظر گرفت. از زیبایی تا مقاومت بالا و طول عمر بسیار عالی در انواع سنگ ها می توانید بالاترین بهره را ببرید. پله با توجه به اینکه بسیار در معرض تردد قرا می گیرند و اصولا فشار زیادی تحمل می کنند، باید استحکام بالایی داشته باشند. مقاومت بالای انواع سنگ پله باعث می شود که این محل دائمی تردد، فرسایش پیدا نکند.

یکی از مهم ترین معیار های موجود برای انتخاب این محصولات داخل و یا خارج بنا بودن آن ها می باشد. جنس سنگ و ظرافت موجود در آن باید به گونه ای باشد که با دیگر قسمت های ساختمان به خوبی هم خوانی داشته باشد. هرچه کیفیت موجود در این محصولات بالاتر باشد قطعا زیبایی بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

انواع سنگ پله

همانطور که اشاره شد پله به عنوان یکی از اجزای بسیار با اهمیت هر ساختمان شناخته می شود. از راه پله برای برقراری ارتباط بین طبقات استفاده می کنند. باید در انتخاب سنگ پله بسیار دقت داشته باشید. برای مثال سنک های آهکی در میان سنگ های دیگر مقاومت بسیار کمتری دارند. یکی از نکات مهم در انتخاب سنگ پله توجه به شرایط آب و هوایی است. سنگ های آهکی را برای مناطق مرطوب و شرجی استفاده نکنید. این سنگ ها اصولا آسیب پذیری بالایی دارند و حتی در برابر ضربه سریعا آسیب می بینند. دقت کنید اگر جذب رطوبت و آب سنگ مورد انتخاب شما بالا باشد، پله های جلوه های بدی به خود خواهند گرفت. رطوبت جذب شده به مرور به صورت لکه هایی بر روی پله ها ظاهر می شود. در نظر داشته باشید پس از مدتی بر اثر شستشو ممکن است املاح سنگ حل شوند. پس از این فرآیند سنگ پله شوره می زند. پیشنهاد می کنیم برای سنگ پله از لایم استون ها استفاده نکنید.

این محصولات باید در برابر انواع شستشو از خود مقاومت بسیار خوبی نشان دهند. سنگ انتخابی شما باید سطحی یکدست داشته و دارای ترک یا شکستگی نباشد. می توانید با قطعه ای فلزی به سنگ ضربه بزنید و اگر صدایی همانند شیشه به گوش شما رسید، قطعا سنگی کیفیت مرغوبی دارد. استفاده از سنگ های نامرغوب به خصوص برای راه پله پیشنهاد نمی شود. سنگ راه پله را با توجه به ابعاد آن در راهرو یا دیگر مکان ها انتخاب کنید. در نماهای لوکس استفاده از سنگ مرمر بیشتر توصیه می شود. برای فضاهای باز می توانید از سنگ های گرانیتی بهره ببرید. سنگ های تراورتن با توجه به ساختار متخلخلی که دارند، می توانند باعث چسبندگی بیشتر شوند.

اهمیت ویژگی های موجود
اهمیت ویژگی های موجود

متداول ترین سنگ پله ها

سنگ پله مرمریت، گرانیت، چینی، سنگ تراورتن، مرمر، لایم استون و… از متداول ترین سنگ های موجود برای پله ها می باشند. شما باید با توجه به نوع طرح ساختمان خود از این محصولات استفاده کنید. باید از سنگ های مناسب جهت ایجاد هماهنگی و هارمونی بهتر در فضای ساختمان بهره بگیرید. در مورد این سنگ ها به صورت مختصر توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  • سنگ گرانیت: این نوع سنگ در برابر انواع سایش بسیار مقاوم بوده و دارای درخشش و جلای بسیار عالی است. این سنگ برای مکان های پر رفت و آمد یک پیشنهاد عالی محسوب می شود.
  • سنگ تراورتن: سنگ های تراورتن در برابر سایش های مختلف بسیار مقاوم هستند و همچنین زیبایی بسیار بالایی دارند. تراورتن در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است و یک گزینه خوب برای فضای باز به شمار می آید.
  • سنگ مرمر: این نوع از سنگ ها در برابر انواع سایش، رطوبت و ضربه بسیار مقاوم است. سنگ های مرمر را از نظر اقتصادی نمی توان مقرون به صرفه محسوب کرد. از طرفی جلوه و زیبایی در کنار استحکام را نیز نباید نادیده گرفت. اشاره شد که سنگ مرمر از سایر سنگ ها در بازار با قیمت بالاتری عرضه می شود.
اهمیت مقاومت
اهمیت مقاومت

جمع بندی

به مدل و سبک پله دقت کنید و از ابتدای کار ساخت و ساز آن را در نظر داشته باشید. حتی برای سبکی که در نظر گرفته اید، باید یک سنگ با رنگ مناسب انتخاب کنید. شما یک پله مستقیم انتخاب می کنید یا یک پله زاویه دار؟ راه پله های زاویه دار می توانند با زاویه 90 درجه یا بالاتر باشند. راه پله های U شکل و مارپیچ نیز انواع پله ها هستند. در هر کدام از این مدل ها یک نوع سنگ و یا متریال دیگر استفاده می شود. برای مثال سنگ مرمر برای راه پله های منحنی می تواند گزینه مناسبی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *