انواع سنگ مرمر را بیشتر بشناسید

سنگ مرمر

آلابستر یا همان سنگ مرمر

یکی از سنگ های بسیار با کیفیت و کاربردی انواع سنگ مرمر می باشد. این سنگ را با نام علمی آلاباستر می شناسند که می توان آن را از سنگ های گرانبها محسوب کرد. این سنگ یکی از گزینه های اصلی برای استفاده در دکوراسیون محسوب می شود، زیرا قابلیت گذردهی نور از خود را دارد. انعکاس و شکست نور در این سنگ، زیبایی آن را در دکوراسیون داخلی چندین برابر می کند. انواع سنگ مرمر از خانواده سنگ های آهکی است که دارای تراکم بسیار بالایی می باشد. این سنگ از انواع سنگ های سخت شناخته می شود. نوع شکل گیری سنگ های مرمر در طبیعت به صورت ته نشین شدن کربنات کلسیم در حفره های لایمستون که مملو از بی کربنات است، می  باشد. این سنگ بسیار سخت، زیبایی منحصر به فردی دارد و همچنین دارای تنوع بسیار بالایی نیز می باشد.

ویژگی های خاص این سنگ، آن را به عنوان یک متریال فوق العاده در ساختمان سازی برجسته کرده است. از نظر تجاری سنگ مرمر را به عنوان برادر سنگ مرمریت می شناسند. با توجه به وجود رسوبات آهن در مرمر می توان طیف وسیعی از رنگ های زرد و نارنجی را در این سنگ ها مشاهده نمود. شکل گیری انواع سنگ مرمر کاملا شبیه به سنگ تراورتن بوده و تنها در برخی موارد می توان تفاوت هایی را مشاهده کرد. بافت این دو نوع سنگ آن ها را از هم متمایز کرده است. تراورتن دارای یک بافت متخلخل است در حالی که انواع سنگ مرمر دارای بافتی کاملا صاف و متراکم می باشند.

ویژگی های انواع سنگ مرمر

آلابستر به دلیل نوع بافت و تراکم بالایی که دارد در موارد تجاری بسیاری کاربرد دارد. انواع سنگ مرمر در اصطلاحات تجاری به نام سنگ اونیکس شناخته می شوند. سنگی که در طول تاریخ نه تنها در ایران، بلکه در تمامی دنیا برای مصارف مختلف استخراج می شود. شاید بتوان شاهد این مدعا را مجسمه های سنگی میکل آنژ ایتالیایی یا مسجد تاج محل هندوستان به شمار آورد. از مهم ترین ویژگی های این سنگ می توان موارد زیر را نام برد:

  • اونیکس تراکم ساختاری بسیار بالایی دارد و از سنگ های سخت محسوب می شود. سختی انواع سنگ مرمر با افزایش کوارتز در سنگ افزایش پیدا می کند.
  • سطح کاملا صاف و صیقلی سنگ مرمر به وضوح قابل مشاهده است.
  • برای صیقلی شدن بیشتر این سنگ می توانید آن را مورد ساب و سایش قرار دهید.
  • هیچ گونه تخلخلی در سنگ های آلابستر دیده نمی شود. اگر هم در نمونه هایی وجود داشته باشد بین 0.3 تا 1.2 است.
  • رطوبت و آب در محیط را بسیار کم جذب می کند. شاید این رقم چیزی کمتر از یک درصد باشد.
  • دارای قابلیت گذردهی نور از میان ساختار خود است.
  • در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی دارد.
  • به علت وجود کربنات کلسیم رنگ این سنگ معمولا سفید است، هر چه سفیدی انواع سنگ مرمر بیشتر باشد، خلوص آن بیشتر است.

کاربرد انواع سنگ مرمر

از جمله کاربرد هایی که می توان برای انواع سنگ مرمر برشمرد، موارد زیر هستند:

  • در فضاهای لوکس و لاکچری می توان از قابلیت گذردهی نور این سنگ برای نورپردازی استفاده نمود.
  • از انواع سنگ مرمر به عنوان مصنوعات سنگی به صورت گسترده بهره می برند.
  • به عنوان دیوار پوش در اتاق ها از این سنگ استفاده می شود.
  • در قسمت های مختلف یک واحد مسکونی و حتی تجاری از انواع سنگ مرمر می توان در قسمت های مختلف استفاده کرد.
  • در نمای داخلی ساختمان در صنعت ساخت و ساز، سنگ مرمر مسلما یک انتخاب عالی و فوق العاده برای دکوراسیون داخلی است.

کاربرد های بسیار زیادانواع سنگ های مرمر

اگر در مورد رتبه ایران در تولید انواع سنگ مرمر بخواهیم صحبت کنیم، باید گفت که ایران رتبه دوم جهانی را در این صنعت به خود اختصاص داده است. شهر نطنز در استان اصفهان به عنوان بزرگترین معدن استخراج مرمر در ایران شناخته می شود. سنگ های مرمر در معماری مدرن جایگاه ویژه ای دارند. از انواع سنگ مرمر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مرمر سبز از آذرشهر در ایران تا هرات در افغانستان

یکی از انواع سنگ مرمر که زیبایی چشم نوازی دارد و اصولا آن را در محیط های مذهبی می بینیم، سنگ مرمر سبز است. از منابع اصلی استخراج این سنگ می توان به آذرشهر در ایران و هرات در افغانستان اشاره کرد. کانی اصلی تشکیل دهنده در این سنگ کلسیت است و دولومیت و منیزیم در این سنگ باعث ایجاد رنگ سبز در این نوع مرمر می شوند. این سنگ برای انواع سازه های ساختمانی مناسب است زیرا مقاومت بالایی دارد.

مرمر دودی از انواع سنگ مرمر گران قیمت

مرمر دودی که به نام سنگ اسموکی نیز شناخته می شود از انواع سنگ مرمر گران قیمت است. اما ناخالصی منگنز و همچنین مواد ذغالی باعث تشکیل این سنگ با این رنگ می شوند. سنگ مرمر دودی در ایران فقط در معادن استان کرمان یافت می شود. در حالت کلی این سنگ نیز از جمله سنگ های کمیاب است. مرمر دودی در ساختمان های لوکس و همچنین اماکن مذهبی کاربرد گسترده ای دارد. پارامتر های بسیاری بر روی قیمت این نوع سنگ تاثیر دارند. از جمله می توان به ضخامت، ابعاد و همچنین قطر سنگ اشاره کرد.

تنوع در مرمر

مرمر پرتقالی از انواع سنگ مرمر مناسب برای نمای ساختمان

این سنگ از انواع سنگ مرمر مقاوم محسوب می شود که به نام سنگ نارنجی نیز آن را می شناسند. سنگ های مرمر پرتقالی نیز از انواع کمیاب این دسته بندی هستند. از معادن استخراج این نوع سنگ مرمر در ایران و ایتالیا یافت می شود. اما شاید با خود فکر کنید که چه کانی یا عنصری باعث وجود این رنگ در مرمر پرتقالی شده است؟ باید گفت وجود ناخالصی مانند آهن این زیبایی را در این مدل سنگ خلق کرده است. مرمر های نارنجی را نیز می توان از نظر اقتصادی در دسته بندی سنگ های گران قیمت قرار داد.

مرمر صورتی از انواع سنگ مرمر کمیاب است

مرمر صورتی به عنوان یکی از خاص ترین های انواع سنگ مرمر شناخته می شود. این سنگ با داشتن رگه های سیاه در دل خود جذابیت بالایی دارد و از جمله سنگ های کمیاب محسوب می شود. این کمیابی باعث شده است تا قیمت آن بسیار بالا باشد. از این نوع سنگ مرمر عمدتا به صورت اسلب و در قالب بوک مچ و فورمچ بهره می برند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *