برای ساختن مجسمه از چه سنگی استفاده می‌شود؟

مجسمه سنگی.

مجسمه سنگی.


بسیاری از هنرمندان برای به تصویر کشیدن تصورات خود، ابراز احساسات و همچنین به رخ کشیدن هنرشان از انواع مجسمه‌های سنگی استفاده می‌کنند. آثار خلق شده با انواع سنگ‌های لوکس و زینتی چنان چشم‌نواز و با ابهت هستند که هر هنرمندی را برای خلق یک شاهکار هنری به نام خود وسوسه می‌کنند. از این رو در نقاط مختلف جهان، بناها و مجسمه‌های سنگی تاریخی و حتی مدرن باشکوهی یافت می‌شود.

بهترین نوع سنگ برای ساختن مجسمه

مهمترین چیزی که در این شاخه هنری باید بدانید این است که برای ساخت یک مجسمه از چه نوع سنگی می‌توانید استفاده کنید. همچنین، اینکه با هر یک از آنها چگونه باید کار کنید. در ادامه، شما را با برخی از بهترین انواع سنگی که می‌توانید برای ساخت مجسمه هنری خود از آن استفاده کنید، آشنا خواهیم کرد.

آلاباستر، یک گزینه عالی برای مبتدیان

آلاباستر از جمله محبوب‌ترین سنگ‌های جهان برای ساختن مجسمه است. این سنگ بیشترین محبوبیت خود را مدیون ذات چکش خور خویش است. به علاوه این سنگ چشم‌نواز با ظاهر شفاف خود توجه هنرمندان بسیاری را جلب کرده است. آلاباستر سفید رنگ بوده و جنس آن نسبتاً نرم، فشرده و مرمر گونه است. این خصوصیات حکاکی روی آن را راحت کرده و از این رو برای مبتدیان یک گزینه عالی محسوب می‌شود. در گذشته‌های دور در مصر، یونان و چین از این سنگ برای تولید صنایع دستی استفاده می‌شد. در اسپانیا نیز از آن برای تولید محراب‌های حجاری شده در ساختمان‌های مذهبی همچون صومعه‌ها و کلیساها استفاده می‌کردند.

سنگ آهک، سنگی با مقاومت بالا در ساخت مجسمه

سنگ آهک، یک نوع سنگ رسوبی است که بیشتر از ماده کربنات کلسیم تشکیل شده است. همچنین، در برخی از این سنگ‌ها مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر مانند خاک رس یا کوارتز نیز وجود دارد. مقاومت فوق‌العاده این سنگ در برابر باد و باران، موجب شده بسیاری از مجسمه‌ها و ساختمان‌های ساخته شده با این سنگ از هزاران سال پیش تا کنون باقی بمانند. برای مثال، کلیسای جامع بورگوس در اسپانیا، یک شاهکار معماری بی‌نظیر است که با این سنگ ساخته شده است.

سنگ مرمر، سنگ مخصوص مجسمه سازان ماهر و باتجربه

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی فشرده است که با قرار گرفتن در دمای بالا به سطح بالایی از تبلور رسیده است. 90 درصد این سنگ زینتی زیبا را کربنات کلسیم تشکیل داده است. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید، رنگ و خواص آن تحت تاثیر بقیه اجزای آن شکل می‌گیرد. در واقع، رنگ‌های مختلف موجود در سنگ مرمر، سایر اجزای تشکیل دهنده آن را به ما معرفی می‌کنند. سطح سنگ مرمر پس از صیقل دادن بسیار صاف باقی می‌ماند، اما به راحتی شکسته می‌شود. به همین خاطر است که مجسمه‌های مرمری موجود در موزه‌ها را اغلب با دست یا پای شکسته مشاهده می‌کنید.

سنگ مرمر.
سنگ مرمر.

یکی از نکات مفید برای مبتدیان و افرادی که این سنگ را برای ساخت مجسمه خود انتخاب می‌کنند این است که کار با سنگ مرمری که به تازگی تراشیده شده، آسان تر است. البته، باید این مهم را نیز در نظر داشته باشید که سنگ مرمری که در معرض عناصر قرار گرفته است از جنس سخت‌تری برخوردار خواهد بود. در نتیجه، اگر از سنگ مرمر برای ساخت مجسمه هایی که قرار است در فضای باز نصب شوند، استفاده میکنید، این مورد گزینه بهتری خواهد بود.

سنگ ماسه، یک گزینه آسان برای ساخت مجسمه

پروسه تشکیل سنگ ماسه از زمان فرو رفتن حجم کافی از ماسه درون پوسته زمین شروع می‌شود. در آنجا، این مقدار ماسه با فشار سایر رسوبات گرم و فشرده می‌شود. آب داغ نیز مواد معدنی مختلف محلول در خود مانند کوارتز و اکسید آهن را برای تشکیل این سنگ مهیا می‌کند. به این ترتیب، سنگ ماسه در دل زمین ساخته می‌شود. در کل، می‌توان گفت برای ساختن مجسمه کار با این سنگ راحت است. با این حال، نمی‌توان انکار کرد که ساییدگی و غیر قابل استفاده شدن ابزار ساخت مجسمه با سنگ ماسه سریعتر از مواد دیگر اتفاق می‌افتد. شاید دوست داشته باشید بدانید که بیشتر ساختمان‌های سالامانکا با استفاده از این نوع سنگ ساخته شده‌اند.

گرانیت، محبوب و زینتی

گرانیت یک نوع سنگ توده‌ای است. مواد تشکیل دهنده این سنگ، کوارتز، میکا و فلدسپات‌های قلیایی هستند و در مناطق خاص و شناخته شده‌ای ایجاد میشود. گرانیت یکی از سنگهای محبوب و زینتی به شمار می‌آید و از دیرباز مورد استفاده هنرمندان و معماران قرار گرفته است.

نمونه های خاص استفاده از این سنگ را میتوانید در سازه‌های مصری از جمله ستونها، درها، لنگه‌ها و حتی اتاق پادشاه در هرم بزرگ جیزه مشاهده کنید. حجم بالای ماده مقاوم کوارتز در این سنگ، دوام اثر هنری شما را افزایش میدهد. به‌علاوه، ظاهر زیبای سنگ گرانیت، در انتخاب آن برای ساخت مجسمه یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر نیز از بلوک‌های بزرگ آن در نمای سنگ داخلی و خارجی ساختمان و ساخت اسلب‌های برش خورده استفاده می‌کنند.

سنگ گرانیت.
سنگ گرانیت.

سنگ صابون، سنگی که حتی با چاقو هم بریده می‌شود

سنگ صابون یک نوع سنگ دگرگونی دیگر است که بیشترین ماده تشکیل دهنده آن تالک است. همچنین، مقداری از مواد کوارتز، میکا، کلریت، آهن و مگنتیت نیز در آن وجود دارد. می توان گفت به همین خاطر است که دومین ماده معدنی نرم موجود پس از تالک، سنگ صابون است. با این وجود، باید بدانید که این سنگ در برابر حرارت بسیار مقاوم است. تا حدی که به طور سنتی از آن در ساخت قابلمه، تابه و سینی پخت و پز استفاده میکردند.

وجود حجم بالای تالک در این سنگ موجب شده، بتوان در تولید انواع آجرها و کاشی‌های سرامیکی برای تزیین ساختمانها و منازل از آن استفاده کرد. به‌علاوه، نرمی فوق‌العاده این سنگ، آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای ساخت مجسمه تبدیل کرده است. با استفاده از این سنگ به راحتی میتوانید حتی با چاقو یا هر ابزار تیز دیگری برشهای هنرمندانه خود را ایجاد کرده و خلاقانه‌ترین و پیچیده‌ترین ایده‌های خود را پیاده‌سازی کنید.

هنر هیجان انگیز ساخت مجسمه

احتمالاً برخی از این سنگها را از قبل نیز میشناختید. بیشتر هنرمندان در ساخت مجسمه‌های خود از این سنگها استفاده میکنند. با این حال، سنگهای دیگری نیز برای این کار وجود دارند. این که کدام سنگ را برای ساخت مجسمه خود انتخاب کنید، به سلیقه و مهارت شما بستگی دارد. با این حال، اگر در این رشته تازه کار هستید بهتر است از سنگ های نرم‌تر و منعطف‌تر استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *