حفاظت از محیط زیست و ذخیره انرژی با مصنوعات سنگی

سنگهای مصنوعی.

مصنوعات سنگی از ترکیب سیمان، ماسه و سنگدانه­‌های طبیعی مانند سنگ خرد شده ساخته می‌شوند. به این فرآورده‌­های سنگی، سنگ ریخته­‌گری نیز گفته میشود و می‌توان بافت­­­­­­­­­­­‌های سطحی خاصی را در آنها ایجاد کرد. ساخت سنگ‌های مصنوعی، اولین بار در در اوایل دهه 1960 در ایالات متحده شروع شد. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، تولیدکنندگان سنگ‌هایی را ابداع کردند که تشخیص آنها از انواع طبیعی بسیار دشوار است.

خصوصیات کلی مصنوعات سنگی

مصنوعات سنگی به وسیله چسب­‌های مخصوص بر روی سطوح عمودی مانند دیوارها قرار می‌گیرند. این سنگهای دست­ساز از مواد سبک ساخته شده‌­اند و دارای ضخامت کمی هستند. به همین دلیل است که کم وزن بوده و سبک‌­اند. دو عامل وزن سبک و استفاده از چسب‌­های قوی،  موجب شده است که این سنگ‌ها چسبندگی بسیار خوبی روی دیوار داشته باشند.

تولید مصنوعات سنگی با سنگدانه‌­های سبک و وزن کم آنها نسبت به سنگ‌های طبیعی، موجب مزایایی دیگری همچون هزینه تولید و انتقال پایین­تر نیز شده است. همچنین، تنوع محصولات سنگی به لحاظ رنگ، کیفیت و استقامت نیز از دلایل دیگری هستند که موجب محبوبیت آنها و تمایل مصرف کننده به استفاده از این مواد شده است.

مصنوعات سنگی را می‌توان با ضخامت‌­های مختلف تولید کرد. با این حال، ورق‌های آن معمولاً ضخامتی در حدود دو تا چهار سانتیمتر دارند. مشخصات کلی سنگ‌­های مصنوعی، معمولا از طبیعت گرفته شده و شبیه به سنگهای طبیعی تولید می‌شوند. این سنگها می‌توانند به صورت بلوک‌های مربع و مستطیل، اشکال نامنظم، گرد و حتی آجرهای مصنوعی و دکوراتیو تولید شوند.

به‌علاوه، صنعتگران می‌توانند با اضافه کردن رنگدانه­‌های مورد نظر خود در طول پروسه تولید مصنوعات سنگی، سنگ‌هایی با رنگ دلخواه خود داشته باشند. با این حال، باید توجه کرد که میزان رنگدانه اضافه شده نباید بیشتر از 15 درصد حجم محصول نهایی باشد.

هنرمندان با استفاده از مصنوعات سنگی می‌توانند طرح­‌ها و اشکال پیچیده­‌تری ایجاد کنند. سنگ مصنوعی این امکان را برای ایشان فراهم می‌کند تا آثار خود را با جزئیات بیشتر و ظریف‌تری ارائه کنند و بتوانند آنها را در هر اندازه‌ای که بخواهند تولید کنند. حتی می‌توان استقامت این سنگها را نیز بر حسب نیاز تغییر داد. در کل، کار با این سنگها راحت‌تر و به صرفه‌تر است.

 

 

تولید سنگ­های مصنوعی به صورت اشکال نامنظم.
تولید سنگ­های مصنوعی به صورت اشکال نامنظم.

 

مقایسه سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی

مصنوعات سنگی در مقایسه با سنگ طبیعی، دارای برتری­‌های فراوانی می‌باشد. از جمله اینکه رنگ آنها روشن‌­تر و شفاف‌­تر است و با گذر زمان دچار رنگ پریدگی و مات شدن نمی‌شوند. سطح این سنگ‌ها صاف­‌تر بوده و رنگ یکنواختی دارند. به‌علاوه، سنگ‌­های مصنوعی در برابر فشار و سایش مقاومت مناسبی داشته، آب را جذب نمی‌کنند، خورده و فرسوده نمی‌شوند و بر اثر تغییرات جوی نیز دچار فرسایش و تغییر رنگ نخواهند شد. به عنوان ویژگی‌­های فوق­‌العاده دیگر این سنگ‌ها می‌توان به چسبندگی خوب، ساختار فشرده، قدرت و استحکام بالا، وزن مخصوص کم، تفاوت رنگ جزئی با سنگهای طبیعی، رادیواکتیویته کم و … آنها اشاره کرد.

به وسیله تولید مصنوعات سنگی از خرده‌­های باقی­‌مانده از تراش سنگهای طبیعی و یا سنگ‌های شکسته، ریز و کوچکی که نمی‌توان به شکل طبیعی از آنها استفاده کرد، می‌توانیم به خوبی از منابع طبیعی بهره‌­برداری کنیم. به این ترتیب، سنگ‌های مصنوعی در حفاظت از محیط زیست و همچنین صرفه‌جویی در انرژی نقش بسیار ارزشمندی را ایفا می‌کنند. علاوه بر این، این سنگ‌ها جزء مصالح ساختمانی سبز محسوب شده و به مصالح تکمیلی محبوبی در معماری مدرن تبدیل شده‌اند.

انواع مصنوعات سنگی 

در ادامه، به اختصار برخی از انواع مصنوعات سنگی را به همراه مواد تشکیل دهنده و کاربرد آنها به شما معرفی خواهیم کرد.

سنگ باج

به سنگ مصنوعی باج، سنگ شیمیایی نیز گفته می‌شود. مقاومت فشاری این سنگ در ضعیف‌­ترین حالت آن، 32 مگاپاسکال است. سنگ باج از ترکیب سیمان و سودا سیلیکا تولید شده و اغلب برای ساخت کف‌پوش­‌های فانتزی و زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلوک بتنی

از بلوک‌های بتنی در صنایع ساختمان سازی برای ساخت پله، پنجره، طاقچه و ستون استفاده می‌شود.

سنگ مرمر مصنوعی

یکی از مصنوعات سنگی، سنگ مرمر مصنوعی است. این سنگ به روش از پیش ساخته شده یا ساخت در محل، از سیمان و گچ پرتلند و ماسه ساخته می‌شود. در روش پیش‌ساخته، سنگ مرمر مصنوعی ریخته‌گری شده پس از سه روز از قالب خود جدا می‌شود. دو روز پس از جداسازی، با فلوریت مایع محلول منیزیم اصلاح می‌شود. پس از این مرحله، سنگ را شسته و به مدت بیست و چهار ساعت با کاغذ می‌پیچند. سپس، یکبار دیگر به همان محلول قبلی آغشته شده و در نهایت در روز سی‌ام صیقل داده می‌شود.

در روش ساخت در محل، لایه‌ای از مخلوط آماده شده روی بوم(محل ساخت) قرار می‌گیرد. ضخامت این لایه باید 1.5 میلیمتر از ضخامت مورد نظر برای سنگ در حال ساخت بیشتر باشد. سپس، سطح این لایه آماده، حالت داده شده و در نهایت به شکل مناسب آن پرداخت خواهد شد.

سنگ قیر

سنگ قیر از اصلاح شدن گرانیت و دیوریت با قطران تصفیه شده تولید می‌شود. سنگ مصنوعی قیر برای ایجاد سطح سنگی مقاوم در برابر سایش، صدا و گرد و غبار کاربرد دارد.

سنگ ویکتوریا

به عنوان یکی دیگر از مصنوعات سنگی می‌توان از سنگ ویکتوریا نام برد. این سنگ مصنوعی، یک قطعه گرانیتی است که آن را در سودا سیلیکا غوطه‌ور می‌کنند. پس از دو ماه، سطح این سنگ سخت شود.

 

طراحی دکور متفاوت با سنگ مصنوعی.
طراحی دکور متفاوت با سنگ مصنوعی.

 

سنگ امپراتوری

این نوع از مصنوعات سنگی نیز به روش خاصی تولید می‌شوند. برای تولید سنگ مصنوعی امپراتوری ابتدا تکه­‌های خرد شده و ریز گرانیت را به دقت شستشو می‌دهند. سپس آن را با سیمان پرتلند مخلوط می‌کنند. در نهایت، پس از انجام ریخته­‌گری آن به شکل مورد نظر، این سنگ را به مدت بیست و چهار ساعت با بخار می‌پزند.

اگرچه مصنوعات سنگی استحکام بالایی دارند، با این حال کیفیت آنها نسبت به انواع سنگ طبیعی کمی پایین‌­تر است. از طرف دیگر، انعطاف­‌پذیری این سنگ‌ها موجب شده به آسانی بتوان آنها را پردازش کرده و خیلی ساده­‌تر به شکل دلخواه تغییر داد. به این ترتیب، می‌توانید انواع محصولات سنگی مورد نظر خود را از جمله انواع مجسمه­‌های انسان و حیوان یا حتی آثار مینیاتوری، فواره­‌ها، آلاچیق‌­ها و شومینه­‌های سنگی، گلدان، ستون و … با زحمت کمتری تولید کنید. تمامی مراحل پردازش سنگ‌های طبیعی و مصنوعی شامل سنگ‌زنی زبر، آسیاب ریز، پودر کردن، پرداخت و صیقل دادن، واکس‌زدن و … مشابه است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *