نمای رومی تلفیقی از زیبایی و هنر

نمای رومی

نمای رومی


نمای رومی؛ تلفیقی از طراحی یونان و روم و ایران باستان

امروزه در سطح شهر ساختمان ها را با نماهای متفاوتی مشاهده می کنید. هر یک از این نماها در سبک های مختلف اجرا شده و زیبایی خاصی دارند. یکی از نماهای بسیار پرطرفدار که امروزه بسیار اجرا می شود، نمای رومی است. با توجه به نوع ساختمان و کاربری آن می توان از انواع سنگ نما و سبک های مختلف استفاده نمود. نمای رومی با توجه به ساختار های متداول در یونان طراحی و اجرا می شوند. این نما امروزه در کشور ما بسیار پرطرفدار و محبوب شده است. نمای رومی در دسته بندی سبک کلاسیک قرار داشته و بعد از ورود به ایران دستخوش تغییراتی شده است. با استفاده از تغییرات بسیار خوب شاهد رد پای ایران باستان در این نماها هستیم.

تغییرات انجام شده بر روی نمای رومی محبوبیت آن را افزایش داده است. با توجه به این تلفیق بسیار عالی است، که این نما را با نام نمای کلاسیک نیز می شناسند. این سبک از نما را با توجه به نوع ساختمان به شکل های مختلف اجرا می کنند. به صورت کلی می توان گفت که به دلیل استفاده از متریال های گران قیمت در این سبک این تفکر به وجود آمده است که این نوع نما برای قشر مرفه جامعه می باشد. در اجرای نمای رومی از سنگ های مرمر، تراورتن، گرانیت و … به صورت گسترده ای بهره می برند.

اصول طراحی نمای رومی که باید در نظر داشته باشید

در طراحی و اجرای نمای رومی باید اصول خاصی را در نظر داشته باشید. از جمله متریالی که برای این کار استفاده می شود، سنگ یا سیمان است. ترجیح کارشناسان این حوزه برای خلق نمایی لوکس تر پس از سنگ، سیمان سفید است. ناگفته نماند استفاده از سنگ یا سیمان هرکدام مزایا و محدودیت های خود را دارند. اجرای نمای رومی با سنگ نیاز به دقت بالاتری دارد و از نظر زمانی نیز اجرای آن طولانی تر خواهد بود. در مورد سیمان باید گفت برای اجرای سبک رومی می توانید با این متریال، نما را با جزئیات بیشتری اجرا کنید. البته طول عمر نمای سنگی از نمای سیمانی بیشتر خواهد بود. برای اجرای نمای رومی اصول زیر را مد نظر قرار دهید:

  • وجود سقف های بلند و با ارتفاع زیاد
  • ایجاد تقارن در فواصل پنجره ها و ستون های هر قسمت از ساختمان
  • طراحی پنجره ها عموما از کف تا سقف بوده و فضایی باز را ایجاد می کند
  • ایجاد تناسب و هارمونی در طرح و رنگ های مختلف
  • استفاده گسترده از المان ها و مجسمه های سنگی متنوع
  • ایجاد پنجره های صاف و قوس دار برای رعایت هارمونی
  • استفاده از ستون های بلند در ورودی ها برای ایجاد فضای بزرگتر و باشکوه تر
توجه به طراحی
توجه به طراحی

تراورتن؛ متریال مناسب نماهای رومی

انتخاب سنگ نمای مناسب برای سبک کلاسیک رومی امری بسیار با اهمیت می باشد. انتخاب درست می تواند نما را به صورت چشمگیری، اصیل و زیبا نشان دهد. هرچه سنگ نما را با کیفیت تر انتخاب کنید قطعا طول عمر بالاتری خواهد داشت. به صورت متداول برای اجرای این نما در سازه های ساختمانی از سنگ های تراورتن، مرمر، گرانیت، مرمریت و … با توجه به رنگ و قابلیت های مختلف استفاده می کنند. تراورتن در میان بقیه سنگ ها برای این نما مناسب تر است. از آنجایی که این نما یک نمای کلاسیک برگرفته از معماری یونان و روم باستان است، تروارتن با رنگ کرم بهترین انتخاب برای اجرای این مدل نما است. اما شاید با خود فکر کنید چرا تراورتن یک گزینه مناسب برای نمای رومی است؟ در پاسخ به موارد زیر دقت کنید.

  • سنگ تروارتن دارای ساب پذیری بسیار بالایی است.
  • این سنگ تراش پذیری خوبی دارد و برای ابزار زنی بسیار مناسب است.
  • در برابر شرایط جوی و تغییرات محیطی مقاومت بالایی دارد.
  • تراورتن چسبندگی بالایی دارد.
  • در هنگام تراش دادن، مقاومت بالایی دارد و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود.
  • رنگ های روشن به خصوص کرم، برای سبک کلاسیک نمای رومی بسیار مناسب است. سنگ تراورتن در طیف های رنگی روشن بسیاری استخراج و به بازار عرضه می شود.
  • این سنگ بهترین گزینه برای ساخت پیش سازه های سنگی است.

 

سنگ های متنوع برای پیاده سازی
سنگ های متنوع برای پیاده سازی

نمای رومی در سراسر جهان

همانطور که اشاره شد نمای رومی در واقع برگرفته از سبک معماری روم و یونان باستان است که در ایران دستخوش تغییراتی شده است. این تغییرات برای نزدیک کردن این سبک معماری به معماری ایرانی است. به همین دلیل در شهر هایی مانند تهران استفاده از نمای تماما رومی ممنوع شده است. این ممنوعیت به دلیل تغییر سبک و سیاق فرهنگی حاکم بر یک جامعه است. آغاز استفاده از این سبک در واقع از قرن پانزدهم میلادی شروع شد. این سبک معماری در قرن نوزدهم به کشور های اروپایی رسید. به دلیل زیبایی، عظمت و جذابیتی که این سبک دارد، به سرعت در آمریکا نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد. در اجرای نمای رومی، یک تلفیق فرهنگی در ایران انجام شده است و آن، استفاده از ستون و سرستون هایی به سبک معماری زمان هخامنشیان است.

تزئینات سنگی مورد استفاده

ستون سنگی، سرستون سنگی، پایه ستون سنگی، گوی سنگی، نرده سنگی از جمله تزئینات سنگی هستند که در نماهای رومی و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اجزای اصلی نما محسوب می‌شوند. این تزئینات سنگی توسط گروه تزئینات سنگ هفت رنگ در انواع و طرحی‌های مختلف تولید می‌کند. گروه هفت رنگ در تولید تزئینات سنگی از بهترین سنگها استفاده می‌کند  و سعی می‌کند تا بهترین کیفیت ممکن را برای مشتریان خود به ارمغان آورد. گروه هفت رنگ  قادر است صراحی سنگی در ابعاد و حجم بسیار در کمترین زمان ممکن تولید کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *