انواع سنگ نما را بهتر بشناسید

سنگ نما

سنگ نما


انواع سنگ نما باید مقاومت بالایی داشته باشد

انواع سنگ نما متداول ترین و بهترین متریال موجود برای زیبا سازی یک ساختمان است. در حقیقت یکی از موارد قابل توجه در این محصولات که باعث استفاده گسترده آن ها شده است، تنوع می باشد. برای پیاده سازی انواع نماهای داخلی و خارجی ساختمان می توان سنگ ها را به عنوان بهترین و مقاوم ترین متریال ها معرفی نمود. از دلایل با اهمیت بودن سنگ کاری نما می توان به هویت بخشیدن به ساختمان، عایق بندی سازه در برابر شرایط جوی، کمک به زیبا سازی فضای شهری و ایجاد استحکام بیشتر برای ساختمان اشاره نمود.

انواع سنگ نما ساختمان را می توان در دسته بندی هایی قرار داد. اما در واقع باید گفت سنگ نما یک ویژگی کلی دارد، اینکه همه سنگ های نما از مقاومت و استحکام نسبتا بالایی برخوردار هستند. در بازار ساخت و ساز، از سنگ های دگرگونی، آذرین و رسوبی برای نمای ساختمان استفاده می کنند. مقاومت انواع سنگ نما از آن جهت اهمیت دارد که نمای ساختمان در برابر عوامل محیطی و شرایط آب و هوایی قرار می گیرد.

ویژگی های یک سنگ نما خوب برای اجرا

سنگ نما در واقع نخستین چیزی است که هر فردی از یک ساختمان می بیند. البته صرفا زیبایی سنگ ملاک نیست و باید کیفیت و استحکام آن را نیز در نظر گرفت. کیفیت انواع سنگ نما، هم روند اجرای آن در سازه های ساختمانی را افزایش می دهد و هم یک سنگ نما خوب علاوه بر زیبایی و جذابیت بالا باید دارای ویژگی های خاصی نیز باشد. برای اینکه در انتخاب های خود دچار مشکل نشوید، مهم ترین ویژگی های مورد نیاز انواع سنگ نما را برای استفاده در سازه های ساختمانی معرفی خواهیم کرد.

  • چسبندگی کافی و سرعت در چسبندگی
  • مقاوم در برابر عوامل و شرایط جوی و تغییرات دمایی مختلف
  • جذب آب و رطوبت کم
  • مقاومت فشاری و تراکم نسبتا بالا
  • استحکام کافی در برابر اشعه خورشید، حرارت و انواع اسید ها
ویژگی های مختلف
ویژگی های مختلف

در مورد انواع سنگ نما بیشتر بدانید

در واقع شما با استفاده از انواع سنگ نما می توانید به یک ساختمان هویت ببخشید و مقاومت یک سازه را افزایش دهید. از انواع سنگ نما می توان به تراورتن، گرانیت، سنگ نمای چینی، مرمر و … اشاره کرد. در ادامه به توضیحاتی در مورد این سنگ ها می پردازیم.

سنگ تراورتن متداول ترین نوع سنگ نما

تراورتن یکی از متداول ترین انواع سنگ های موجود در بازار است که در دسته بندی سنگ های رسوبی قرار می گیرد. در واقع باید گفت این سنگ لایه لایه می باشد و بافتی آهکی و متخلخل دارد. از دیگر مزایای سنگ تراورتن این است که مصالح را بسیار راحت به خود جذب می کند. تنوع رنگی در این مدل از سنگ نما بسیار زیاد است و در برابر انقباض و انبساط و در واقع عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد. سنگ های تراورتن در رنگ های طوسی، بژ، شکلاتی، کرم در بازار سنگ موجود هستند. یکی از نکات مثبت سنگ های تراورتن این است که برای نصب و استفاده در نما نیازی به استفاده از اسکوپ نیست.

سنگ گرانیت از انواع سنگ نما پرطرفدار و جذاب

یکی از سنگ های پرطرفدار و جذاب در انواع سنگ نما ساختمان، گرانیت است. این سنگ در دسته بندی سنگ های آذرین قرار می گیرد. یکی از نکات مهم و در واقع نکته مثبت سنگ های گرانیت این است که به هیچ عنوان آب جذب نمی کنند. این به دلیل تراکم بسیار بالای آن است. البته باید گفت وزن سنگ های گرانیت تقریبا بالا است و به همین دلیل در اجرای آن ها برای نمای ساختمان باید یک متر و حتی بیشتر اسکوپ گذاری انجام داد. سنگ های گرانیت دوام و استحکام بالا و همچنین ساب پذیری بالایی دارند. این سنگ دارای بافت درشتی است که در رنگبندی های مختلفی به بازار عرضه می شود. از جمله رنگ های سنگ گرانیت می توان به طوسی، سبز، قرمز و … اشاره کرد.

سنگ مرمر از انواع سنگ نما

مرمر از انواع سنگ نما است که در دسته بندی سنگ های لوکس و قیمتی قرار می گیرد. سنگ مرمر از جمله سنگ هایی است که دارای خاصیت درمانی است و در اماکن مذهبی می توانید آن را بیشتر ببینید. اما از آنجایی که در طولانی مدت ممکن است دچار تغییر رنگ شود، بهتر است برای نما در مناطق سردسیری استفاده نشود. مرمر از جمله سنگ هایی است که رنگبندی های متفاوتی دارد و برخی انواع آن کمیاب است. سنگ مرمر در یک مکان با نورپردازی مناسب می تواند نمای بسیار زیبایی خلق کند.

سنگ چینی با نام سنگ کریستال

سنگ چینی یکی از پرطرفدارترین انواع سنگ نما است که می توان گفت در بازار سنگ بسیار پرفروش بوده است. سنگ نما چینی به نام سنگ کریستال نیز شناخته می شود. این سنگ به دلیل مقاومت بالایی که دارد در نمای ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ های چینی در رنگ های طوسی و سفید به بازار سنگ عرضه می شوند. می توان گفت سنگ های مرمر اصولا برای ابزار زنی و کار های حجمی مناسب نیستند این در حالی است که سنگ چینی در این مورد می تواند کاربرد داشته باشد.

تنوع بسیار بالا
تنوع بسیار بالا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *